Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2033106   Situacions d'aprenentatge a l'educació infantil
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil
  
   1/7/2024 - 22/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Aprenonline
  
  
  
Tipus activitat   5MAO Situacions d'aprenentatge a l'educació infantil
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   El nou currículum de la LOMLOE promou l’aprenentatge basat en situacions. Les situacions d’aprenentatge són escenaris o situacions que es plantegen a l’alumnat en forma de dubte, repte o pregunta al qual cal donar resposta i sobre els quals intervé l'infant. Són contextos d'aprenentatge on les nenes i nenes han d'indagar, plantejar-se preguntes, expressar, classificar, experimentar, dissenyar, justificar, treballar en grup, compartir coneixements, etc.

L’aprenentatge competencial promou la concepció globalitzada dels aprenentatges, és a dir, que es resolguin situacions des de diferents eixos, en lloc de treballar de forma parcel·lada. Per aquest motiu, les situacions que es plantegin a l’alumnat han de permetre la incorporació i combinació de diversos sabers.

Dins d’aquest plantejament, l’alumnat té una posició activa respecte del seu propi aprenentatge, perquè haurà d’investigar, fer preguntes, expressar, justificar, elaborar, construir el coneixement amb la resta de companyes i companys i proposar solucions a l’escenari plantejat.
Més informació a: https://aprenonline.org/cursos/203-situacions-daprenentatge-a-leducacio-infantil/
  
Objectius   Objectiu principal:
- Dissenyar situacions d’aprenentatge fomentant la inclusió i l'avaluació a partir del nou currículum.

Objectius específics:
- Adquirir els coneixements necessaris sobre el nou currículum d'educació infantil.
- Conèixer els elements sobre els quals gira el nou currículum.
- Planificar propostes d'aprenentatge des d’un enfocament competencial i inclusiu.
- Entendre què és una situació d’aprenentatge i un aprenentatge basat en situacions.
- Dissenyar una situació d’aprenentatge per a un grup d'educació infantil.
- Considerar la inclusió un element bàsic dins del disseny de propostes d’intervenció a l’aula basades en situacions d’aprenentatge.
- Utilitzar l’avaluació com a eina pedagògica per adquirir nous aprenentatges.
  
Continguts   Bloc 1:
Estructura i organització del currículum d'educació infantil.
Per què un nou currículum? Una oportunitat per aprendre amb sentit.
Organització del nou currículum.
Eixos d'ensenyament i aprenentatge.
Infant que mostra aquest Decret d'educació infantil.
Concepte d'equitat o igualtat d'oportunitats.
10 idees clau del currículum d'educació infantil.
Competències clau.

Bloc 2:
Situacions d’aprenentatge en aquesta etapa.
Què és una situació d’aprenentatge?
Per què un aprenentatge basat en situacions?
Exemples de situacions d’aprenentatge en el dia a dia.
Elements de la situació d’aprenentatge.
Competències específiques. Objectius.
Sabers
Criteris d’avaluació. Indicadors d’assoliment.

Bloc 3:
Proposta de situació d’aprenentatge.
Enfocament competencial i inclusiu.
L’avaluació per a l’aprenentatge.
Producte final.
  
Formador/a   Maria Colomines Casas
  
Avaluació   En el primer bloc es planteja l’estructura i l’organització del nou decret d'educació infantil que sorgeix de la LOMLOE i del qual surt la proposta de situacions d’aprenentatge. Els participants han de crear un elevator pitch demostrant que han adquirit els coneixements necessaris sobre el nou currículum i identificar quins han estat els canvis més importants en l'àmbit organitzatiu i pedagògic que implica l’aplicació del nou paradigma educatiu. Veurem que el currículum se centra en 4 eixos de desenvolupament i aprenentatge perquè les criatures siguin capaços i vagin desenvolupant-se progressivament.
També, treballarem el punt de partida del nou currículum i definirem el concepte d'equitat, les 10 idees clau del currículum d'educació infantil sobre els que giraran les situacions d'aprenentatge i les competències clau (a l'educació infantil iniciem el desenvolupament d'aquestes). Els participants han de mostrar coneixements d'aquests elements i justificar les 10 idees clau dins de la seva proposta de situació d’aprenentatge.

En el segon bloc aprofundirem en les situacions d’aprenentatge, concretament què és una situació d’aprenentatge i per què es proposa un aprenentatge basat en situacions. També veurem diferents exemples de situacions d’aprenentatge. Els participants han de reflexionar sobre els beneficis d’un aprenentatge basat en situacions i definir el punt de partida de la seva proposta de situació d’aprenentatge.
Trobarem un exemple d'una situació d'aprenentatge posada en pràctica. I analitzarem els diferents elements que formen una situació d’aprenentatge per definir una proposta educativa a l’aula basada en situacions. Els participants han de definir les competències específiques, els objectius, els sabers i els criteris d’avaluació de la proposta de situació d’aprenentatge.

I finalment, en el tercer bloc definirem les característiques d’un enfocament competencial i inclusiu de les propostes d’aprenentatge i destacarem la importància de l’avaluació com a eina pedagògica de construcció d’aprenentatges. Els participants han de presentar i dissenyar una proposta de situació d’aprenentatge i la seva avaluació identificant els indicadors d’assoliment.

En cap cas hi haurà una qualificació quantitativa.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir la certificació d'aquest curs és necessari:
Haver presentat el 100% de les activitats proposades amb nivell acceptable
Haver contestat l'enquesta de valoració final.
  
E-mail   info@aprenonline.org
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).